RSS

Thursday, December 3, 2009

AKTIVITI 7: MINI KAJIAN TINDAKAN(KELEMAHAN)

KELEMAHAN KAEDAH PERMAINAN DALAM PROSES PENGAJARAN

Refleksi Individu


Kebanyakan guru yang menggunakan kaedah permainan yang memerlukan perbentukkan kumpulan. Sehubungan dengan itu, ada pelajar yang tidak memberi kerjasama semasa di dalam kumpulan dan pelajar yang aktif dan pintar sahaja yang mendominasi dalam pembelajaran tersebut. Pelajar yang tidak terlibat mungkin kerana dia tidak yakin dengan diri sendiri dan mungkin juga ada perasaan tidak suka dengan ahli kumpulan. Ada juga pelajar yang mengambil kesempatan dengan hanya membiarkan pelajar yang lain sahaja yang melakukan aktiviti tersebut.


Refleksi Kumpulan

Dalam berbincangan bersama ahli kumpulan kelemahan kaedah permainan ini dilihat dari sudut bagaimana guru dapat mengaitkan subjek dengan kaedah permainan yang sesuai. Adalah dikuatiri kaedah ini tidak dapat dikaitkan dan pelajar tidak dapat menguasai objektif pembelajaran dengan permainan yang dijalankan. Guru perlu adaptasi setiap langkah permainan dengan isi pengajaran.


Refleksi rakan-rakan luar pasukan


Setelah menemubual rakan-rakan lain, mereka berpendapat guru perlu kreatif untuk mengaitkan permainan dengan topik yang hendak diajar supaya pelajar dapat menguasai isi pengajaran. Permainan yang diaplikasikan perlu sesuai dengan tahap umur dan keadaan pelajar (jika berkeperluan khas). Ada sesetengah permainan yang memerlukan tahap pemikiran tinggi untuk menyelesaikan permainan tersebut.

0 comments:

Post a Comment