ACTION RESEARCH IN TEACHING & LEARNING by LIN S.NORTON
Didalam buku ini penulis telah menggunakan proses yang sama tetapi pendekatan yang berbeza bagi menyelesaikan satu isu/ masalah yang sama.
Pendekatan tersebut ialah secara kualitatif melalui model interpretivis dan secara eksperimen melalui model positivis.
a) Model interpretivis
1. Pengenalpastian masalah (I)
2. Pencarian jalan penyelesaian (T)
- Penulis menggunakan borang maklum balas (questionnaire) yang diedarkan
3. Pelaksanaan (D)
- Menjalankan temu bual tidak berstruktur (unstructured interview) dengan
4. Penilaian (E)
- Menggunakan kaedah ‘content analysis’ yang menggabungkan kedua-dua analisis secara kualitatif dan kuantitatif.
- Mengklasifikasikan hasil dapatan termubual mengikut tema tertentu
berdasarkan prinsip analisis bertema (principles of thematic analysis).
5. Pengubahsuaian amalan (M)
b) Model positivis
1. Pengenalpastian masalah (I)
2. Pencarian jalan penyelesaian (T)
- Penulis menggunakan kajian intervensi untuk menguji hipotesis
- Kajian intervensi melibatkan pembolehubah bersandar (intervensi) dan
- Memerlukan penyelidik mengawal faktor-faktor luaran bagi memastikan
3. Pelaksanaan (D)
- Memberi intervensi kepada kumpulan kajian
4. Penilaian (E)
- Membandingkan hasil dapatan antara kumpulan kajian dan kumpulan
Kawalan
5. Pengubahsuaian amalan (M)
PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
Pengumpulan data
Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan unuk mengumpul data. Pemilihan kaedah ini bergantung kepada objektif/ tujuan kajian dijalankan.
a) Borang maklum balas yang mengandungi set soalan (questionnaire)
– Eg: Learning objectives questionnaire
b) Temubual
c) Senarai semak (eg: essay feedback checklist)
Teknik analisis
Pemilihan teknik analisis bergantung kepada jenis data yang dikumpul samada kualitatif atau kuantitatif seperti mana yang digambarkan oleh penulis didalam buku ini.
1. Data kualitatif
Didalam buku ini, penulis menekankan dua jenis analisis kualitatif iaitu analisis
Analisis menggunakan tema ( Thematic analysis )
Analisis ini melibatkan 7 peringkat iaitu:
i. Peringkat 1: Immersion
Menumpukan perhatian penuh terhadap pembacaan transkrip (data) dan
ii. Peringkat 2: Generating categories
Membaca teks dengan teliti untuk mengkategorikan setiap maklumat
iii. Peringkat 3: Deleting categories
Menghilang/ menggugurkan kategori-kategori yang tidak berkaitan
dengan persoalan kajian
iv. Peringkat 4: Merging categories
Menggabungkan beberapa kategori yang berkait menjadi satu tema.
v. Peringkat 5: Checking themes
Baca semula teks/ transkrip berkait dengan tema dan baiki jika perlu
vi. Peringkat 6: Linking themes
Mengaitkan satu tema dengan tema yang lain berdasarkan data (transkrip)
vii. Peringkat 7: Presenting your findings
Membentangkan tema utama kajian dan ulas secara keseluruhan
bagaimana tema-tema berkait antara satu sama lain.
Analisis tekstual (Content analysis)
Analisis ini membolehkan pengkaji memahami dengan lebih mendalam tentang
Terdapat 5 peringkat yang terlibat:
i. Peringkat 1: Tentukan unit analisis
Unit analisis boleh menggunakan perkataan/ frasa/ ayat/ perenggan
tertentu. Ianya ditentukan berdasarkan kepada persoalan kajian.
ii. Peringkat 2: Memecahkan transkrip kepada unit analisis
iii. Peringkat 3: Membina kategori
iv. Peringkat 4: Menandakan unit analisis kepada kategori (pengkodan)
Setiap unit maklumat akan dikelaskan mengikut kategori yang telah
ditetapkan. Setiap unit maklumat dalam satu kategori tidak boleh bertindih
v. Peringkat 5: Mengira peratusan unit dalam setiap kategori
Analisis juga boleh dilakukan dengan:
a) Menentukan teori/ hipotesis daripada data yang dikumpul (grounded theory)
b) Mencari makna tersirat didalam ucapan/ teks (discourse analysis)
c) Analisis keatas petunjuk seperti perkataan, gambar, bahasa badan dan sebagainya
(semiotics)
d) Pemahaman keatas perspektif/ pandangan dan pengalaman seseorang individu
(interpretative phenomenological experience)
Didalam buku ini, penulis menekankan kepada tiga bentuk sahaja iaitu:
- Ujian untuk penentuan korelasi iaitu menentukan hubungkait diantara dapatan kajian
- Ujian pembezaan dalam min
- Ujian ketepatan/ kepadanan (Test of goodness of fit) bagi menentukan ketepatan dapatan kajian dengan jangkaan.
0 comments:
Post a Comment