RSS

Thursday, December 17, 2009

ULASAN BUKU: PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA

ACTION RESEARCH IN TEACHING & LEARNING by LIN S.NORTON


Didalam buku ini penulis telah menggunakan proses yang sama tetapi pendekatan yang berbeza bagi menyelesaikan satu isu/ masalah yang sama.

Pendekatan tersebut ialah secara kualitatif melalui model interpretivis dan secara eksperimen melalui model positivis.

a) Model interpretivis

1. Pengenalpastian masalah (I)

2. Pencarian jalan penyelesaian (T)

- Penulis menggunakan borang maklum balas (questionnaire) yang diedarkan kepada reponden dan menjalankan temu bual.

3. Pelaksanaan (D)

- Menjalankan temu bual tidak berstruktur (unstructured interview) dengan responden untuk mendapatkan gambaran perspektif responden yang lebih luas tentang isu yang diutarakan berbanding temubual bersruktur dan semistruktur.

4. Penilaian (E)

- Menggunakan kaedah ‘content analysis’ yang menggabungkan kedua-dua analisis secara kualitatif dan kuantitatif.

- Mengklasifikasikan hasil dapatan termubual mengikut tema tertentu

berdasarkan prinsip analisis bertema (principles of thematic analysis).


5. Pengubahsuaian amalan (M)


b) Model positivis

1. Pengenalpastian masalah (I)

2. Pencarian jalan penyelesaian (T)

- Penulis menggunakan kajian intervensi untuk menguji hipotesis

- Kajian intervensi melibatkan pembolehubah bersandar (intervensi) dan pembolehubah tak bersandar.

- Memerlukan penyelidik mengawal faktor-faktor luaran bagi memastikan persekitaran kumpulan kawalan dan kajian adalah sama.

3. Pelaksanaan (D)

- Memberi intervensi kepada kumpulan kajian

4. Penilaian (E)

- Membandingkan hasil dapatan antara kumpulan kajian dan kumpulan

Kawalan

5. Pengubahsuaian amalan (M)


PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA

Pengumpulan data

Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan unuk mengumpul data. Pemilihan kaedah ini bergantung kepada objektif/ tujuan kajian dijalankan.

a) Borang maklum balas yang mengandungi set soalan (questionnaire)

– Eg: Learning objectives questionnaire

b) Temubual

c) Senarai semak (eg: essay feedback checklist)

Teknik analisis

Pemilihan teknik analisis bergantung kepada jenis data yang dikumpul samada kualitatif atau kuantitatif seperti mana yang digambarkan oleh penulis didalam buku ini.

1. Data kualitatif

Didalam buku ini, penulis menekankan dua jenis analisis kualitatif iaitu analisis menggunakan tema (thematic analysis) dan analisis keatas kandungan teks/ visual (content analysis).

Analisis menggunakan tema ( Thematic analysis )

Analisis ini melibatkan 7 peringkat iaitu:

i. Peringkat 1: Immersion

Menumpukan perhatian penuh terhadap pembacaan transkrip (data) dan catat tema umum tanpa mengambil kira perkaitan dengan persoalan kajian.

ii. Peringkat 2: Generating categories

Membaca teks dengan teliti untuk mengkategorikan setiap maklumat

iii. Peringkat 3: Deleting categories

Menghilang/ menggugurkan kategori-kategori yang tidak berkaitan

dengan persoalan kajian

iv. Peringkat 4: Merging categories

Menggabungkan beberapa kategori yang berkait menjadi satu tema.

v. Peringkat 5: Checking themes

Baca semula teks/ transkrip berkait dengan tema dan baiki jika perlu

vi. Peringkat 6: Linking themes

Mengaitkan satu tema dengan tema yang lain berdasarkan data (transkrip) yang diperoleh.

vii. Peringkat 7: Presenting your findings

Membentangkan tema utama kajian dan ulas secara keseluruhan

bagaimana tema-tema berkait antara satu sama lain.


Analisis tekstual (Content analysis)

Analisis ini membolehkan pengkaji memahami dengan lebih mendalam tentang isu yang dikaji.

Terdapat 5 peringkat yang terlibat:

i. Peringkat 1: Tentukan unit analisis

Unit analisis boleh menggunakan perkataan/ frasa/ ayat/ perenggan

tertentu. Ianya ditentukan berdasarkan kepada persoalan kajian.

ii. Peringkat 2: Memecahkan transkrip kepada unit analisis

iii. Peringkat 3: Membina kategori

iv. Peringkat 4: Menandakan unit analisis kepada kategori (pengkodan)

Setiap unit maklumat akan dikelaskan mengikut kategori yang telah

ditetapkan. Setiap unit maklumat dalam satu kategori tidak boleh bertindih dengan kategori yang lain.

v. Peringkat 5: Mengira peratusan unit dalam setiap kategori

Analisis juga boleh dilakukan dengan:

a) Menentukan teori/ hipotesis daripada data yang dikumpul (grounded theory)

b) Mencari makna tersirat didalam ucapan/ teks (discourse analysis)

c) Analisis keatas petunjuk seperti perkataan, gambar, bahasa badan dan sebagainya

(semiotics)

d) Pemahaman keatas perspektif/ pandangan dan pengalaman seseorang individu

(interpretative phenomenological experience)

Didalam buku ini, penulis menekankan kepada tiga bentuk sahaja iaitu:

  • Ujian untuk penentuan korelasi iaitu menentukan hubungkait diantara dapatan kajian
  • Ujian pembezaan dalam min
  • Ujian ketepatan/ kepadanan (Test of goodness of fit) bagi menentukan ketepatan dapatan kajian dengan jangkaan.

0 comments:

Post a Comment