RSS

Friday, December 4, 2009

AKTIVITI 11: TUGASAN 2-ULASAN JURNAL

ULASAN JURNAL 1:

Tajuk: Action Research: A Tool For Improving Teacher Quality And Classroom Practice

Penulis: Katherine A. O’Connor, H.Carol Greene & Patricia J. Anderson.

Kajian ini mengkaji bagaimana mempertingkatkan kualiti guru dan latihan dalam bilik darjah.

Pernyataan Masalah

1. apakah laporan guru sebagai bahagian yang paling sukar di dalam proses kajian tindakan?
2. bagaimana penglibatan dalam kajian tindakan memberi implikasi kepada pengajaran guru samaada masa sekarang mahupun masa depan?

Sampel dan Setting Kajian

Kajian dilakukan di atas 32 guru praktikal di dalam 3 kursus yang berbeza. Kajian dilakukan di universiti tersebut.

Prosedur

Penyelidik menggunakan model dari Mertler dan Charles(2005). Kitaran model tersebut adalah dimulakan dengan:

• merancang
• bertindak
• membangunkan
• refleksi

kajian ini dimulakan dengan sesi pertama dimana pada sesi pertama, pengkaji menaksir lima penyataan berkenaan dengan nilai dari pengalaman kajian tindakan respondent. Antara pernyataannya adalah kajian tindakan adalah bernilai kepada saya sebagai guru di dalam proses P&P. Kedua, kajian tindakan sangat bernilai kepada anak murid saya semasa proses P&P. Ketiga, kajian tindakan ini memberi implikasi yang positif dalam pembelajaran anak murid saya. Keempat, kajian tindakan ini memberi implikasi yang positif dalam pengajaran saya. Kelima, saya melihat diri saya guru sebagai penyelidik.
Sesi kedua merupakan soalan tebuka dimana 3 soalan menanyakan bagaimana kajian tindakan memberi implikasi terhadap karier, pengajaran dan latihan pengajaran.


Pengumpulan dan penganalisan data

Data dianalisis dengan menggunakan teknik kualitatif. Ia menggunakan analisis kandungan dimana ia membahagikan transkrip dalam unit analisis, kemudian membuna kategori, melakukan coding dan terakhir menghitung peratusan maklumat dalam unit-unit setiap kategori.

Kesimpulan

Kesimpulan yang dapat dari kajian ini menunjukkan bahawa kajian tindakan adalah proses professional efektif yang memberi di dalam pengajaran seharian mahupun masa depan. Dapatan kajian jelas menunjukkan bahawa penglibatan di dalam nilai pembelajaran kajian tindakan merupakan alat yang berguna untk pengajaran yang berkesan.

Ulasan Jurnal 2:

Tajuk: Improving Social Skills Through The Use Of Cooperative Learning

Penulis: Lucinda Dollman, B.S., M.S.E.
Catherine Morgan, B.S.
Jennifer Pergler, B.S.
William Russell, B.S.
Jennifer Watts, B.S.E.



Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan atau memperbaiki kemahiran sosial di kalangan pelajar melalui penggunaan kaedah pembelajaran kooperatif disamping dapat mewujudkan suasanana bilikdarjah yang positif dimana ia memberi kesan kepada pembelajaran yang kondusif.

Pernyataan Masalah:

1. bagaimanakah cara yang berkesan untuk meningkatkan kemahiran sosial di sekolah rendah dan menengah?
2. adakah strategi-strategi seperti jigsaw, main- peranan, perbincangan dalam kumpulan dan teknik menggunakan carta mampu untuk meningkatkan kemahiran sosial di kalangan pelajar terutama kemahiran berkomunikasi?


Sample dan setting kajian:

Kajian ini dilakukan terhadap 95 pelajar, 95 ibubapa dan 200 orang guru. Kajian dijalankan di sekolah menengah dan sekolah rendah.


Prosedur:

Pengkaji menggunakan model Kemmis dan Mac Taggart iaitu:

• merancang
• tindakan
• permerhatian
• refleksi


Pengkaji membuat ujian pre & ujian pos. Ujian pre melibatkan pre-study, pre-documentation dan interventions. Begitu juga dengan ujian post iatu ujian post study dan post documentation. Kajian ini dilakukan selama 12 minggu. Kajian dimulakan dengan kajian guru iaitu membuat rancangan pengajaran dan penyediaan alat BBM, kemudian guru mengaplikasikan dalam sesi P&P dan seterusnya pengkaji melihat sejauh mana kesan dan tindak balas pelajar terhadap kaedah yang digunakkan.

Pengumpulan dan penganalisaan data:

Data dianalisis dengan menggunakan teknik kuantitatif dan kualitatif. Pengkaji menyoal selidik ibubapa pelajar, pelajar dan juga guru. Pengkaji juga melihat hasil kerja pelajar serta tindak balas pelajar di dalam kelas. Ia juga menggunakan analisis kandungan dimana ia membahagikan transkrip dalam unit analisis, kemudian membuna kategori, melakukan coding dan terakhir menghitung peratusan maklumat dalam unit-unit setiap kategori.


Kesimpulan:

Dapatan kajian menunjukkan kaedah kooperatif mampu untuk meningkatkan kemahiran sosial di kalangan pelajar. Pelajar sentiasa bertanya kepada guru. Pelajar aktif dan menunjukkan semangat berpasukan. Pelajar tidak bosan dan menunjukkan minat dalam pembelajaran. Secara tidak langsung dapat meningkatkan kemahiran komunikasi pelajar.



Ulasan Jurnal 3:


IMPROVEMENT OF OFF-TASK BEHAVIOR OF ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL STUDENTS THROUGH THE USE OF COOPERATIVE LEARNING STRATEGIES.
By: Rebecca Pate-Clevenger, Jennifer Dusing, Phyllis Houck & John Zuber.



Kajian ini bertujuan untuk mengurangkan masalah sikap pelajar di dalam bilik darjah iaitu sikap malas untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru. Satu kaedah yang digunakan oleh penyelidik adalah dengan menggunakan pengajaran kooperatif

Pernyataan masalah:

1. bagaimanakah cara untuk mengatasi sikap malas menyiapkan kerja sekolah di kalangan murid?
2. apakah kaedah yang sesuai yang mampu menarik minat pelajar untuk belajar?


Sample dan setting kajian:

Kajian dilakukan terhadap 92 orang pelajar dalam 3 peringkat kelas iaitu 3,10 dan 11. Kajian dilakukan di sekolah.

Prosedur:

Pengkaji menggunakan model Kemmis dan Mac Taggart iaitu:

• merancang
• tindakan
• permerhatian
• refleksi


Dalam merancang, guru menyediakan rancangan pengajaran dan juga alat bantuan mengajar. Kemudian mereka teknik atau cara yang sesuai utk mengajar. Diikuti mengenal pasti kemahiran sosial yang ingin disampaikan. Seterusnya mengimplikasikan di dalam proses pengajaran.

Pengumpulan dan penganalisaan data:

Data dianalisis dengan menggunakan teknik kuantitatif dan kualitatif. Pengkaji menemubual pelajar untuk mengetahu sebab pelajar malas untuk menyiapkan tugasan pelajar. Pengkaji juga melihat hasil kerja pelajar serta tindak balas pelajar di dalam kelas. Ia juga menggunakan analisis kandungan dimana ia membahagikan transkrip dalam unit analisis, kemudian membuna kategori, melakukan coding dan terakhir menghitung peratusan maklumat dalam unit-unit setiap kategori.


Kesimpulan:

Di akhir kajian ini menunjukkan bahawa kaedah ini sangat berkesan kerana pelajar mula menunjukkan perubahan sikap malah dapat meningkatkan skill komunikasi antara pelajar dan guru. Pelajar juga menunjukkan minat untuk belajar dan berasa seronok dengan aktiviti yang dijalankan dalam kelas.

0 comments:

Post a Comment