RSS

Thursday, December 17, 2009

TUGASAN KELAS: NOTA

PENGUMPULAN DAN PENGANALISAN DATA

Pengumpulan Data

Pengumpulan data sangat penting dan diperlukan dalam kajian tindakan bagi memperolehi data. Pengumpulan data terbahagi kepada dua iaitu secara kualitatif atau kuantitatif.

Data kualitatif
• Pelbagai teknik boleh digunakan oleh guru/pensyarah/penyelidik untuk memperolehi data. Teknik manakah yang sesuai bergantung kepada tujuan, situasi dan kemahiran penyelidik.
• Menurut Patton (1990) data kualitatif mengandungi petikan secara tidak langsung tentang pengalaman, pendapat, perasaan, dan pengetahuan yang diperoleh melalui temu bual; perincian deskripsi tentang aktiviti, tingkah laku dan tindakan yang direkodkan melalui pemerhatian; dan petikan, kutipan atau keseluruhan perenggan yang diambil daripada pelbagai jenis dokumen.
• Kajian kualitatif digunakan kerana boleh membongkar dan memberi pemahaman apa yang berlaku di sebalik sebarang fenomena yang kurang diketahui (Strauss & Corbin, 1990)
• MenurutMarshall dan Rosman (1989) data secara kualitatif dapat menghuraikan dan menjelaskan secara terperinci dan mendalam
• Tiga teknik yang lazimnya digunakan oleh para penyelidik kajian kualitatif ialah pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen (Fraenkel & Wallen 1993; Bogdan & Biklen 1998; Merriam 2001).
• Selain itu pengumpulan data kualitaif boleh dilakukan dengan teknik jurnal, portfolio, buku log dan senarai semak.

Data Kuantitatif
• Merujuk kepada Berg (2004),‘kajian kuantitatif merujuk untuk kiraan dan ukuran tentang sesuatu. Berbeza dengan, penyelidikan kualitatif merujuk untuk makna-makna,konsep-konsep, takrif-takrif, ciri-ciri, metafora, simbol-simbol,dan huraian-huraian tentang sesuatu’
• Contohnya melalui pengagihan borang soal selidik
• Dapat menghasilkan dapatan kajian yang 'valid' dan 'reliable' kerana penggunaan kaedah kuantitatif ini dapat membuktikan kesahihan yang kukuh dengan menggunakan angka iaitu hasil daripada analisis
• Membantu dalam mendapatkan perbandingan.
• Bertujuan untuk mengumpulkan maklumat daripada sampel dalam kuantiti yang besar bagi mendapatkan kesimpulan bagi satu kumpulan yang besar

Faktor-faktor penggunaan data kuantitatif dan kualitatif
• Untuk membuat ukuran
• Untuk mengenal pasti fenomena yang relevan
• Untuk menghuraikan data kuantitatif
• Untuk menghuraikan data kulitatif
• Untuk mendapatkan persamaan nilai daripada kedua jenis data

Penganalisan Data
Analisis melibatkan proses pemecahan data jatuh kepada unit-unit lebih kecil untuk menonjolkan ciri-ciri unsur biasa mereka dan berstruktur (Dey, 1993: 30). Huraian-huraian boleh meletakkan asas untuk analisis, tetapi kita perlu melampaui batas huraian: kami hendak mentafsirkan, untuk memahami dan bagi menerangkan. Melalui analisis, bagaimanapun, kami boleh juga mendapat pemahaman-pemahaman baru kepada data yang kita perolehi.

Terdapat tiga prosedur untuk mengenal pasti kelas-kelas dan kategori-kategori:

1. Kelas-kelas biasa
mengandungi kategori-kategori dalam pemikiran harian seperti umur dan jantina
2. Kelas-kelas umum
menghubungkan atau persatuan-persatuan penemuan antara data dan penting demografi ciri-ciri.
3. Kelas-kelas khas
mengandungi jenis label-label kumpulan-kumpulan tertentu atau kaum-kaum menggunakan bagi membezakan di kalangan benda-benda, orang atau peristiwa. Ini boleh merangkumi jenis-jenis pakar bahasa (termasuk slanga, penggunaan akronim, syarat-syarat profesional pakar, dan sebagainya.).
4. Kelas-kelas teoretis
kelas-kelas itu yang timbul dalam proses menganalisis data, menyediakan kunci penghubung dan pola-pola. Kerana Flick (1998) menunjukkan, bagaimanapun, kategori-kategori ini adalah diri mereka sering berasal daripada model teori.

Kesimpulan

Untuk membolehkan guru/pensyarah/penyelidik membuat analisis serta memperolehi kefahaman baru tentang sesuatu isu dalam pendidikan, cukup data yang relecan perlu diperolehi daripada sumber-sumber berkaitan. Untuk tujuan tersebut, pelbagai teknik boleh digunakan. Setiap teknik yang diperkenalkan di sini mempunyai kelebihan serta kekurangannya. Oleh itu, penyelidik perlulah memilih teknik yang sesuai mengikut konteks berkenaan.

0 comments:

Post a Comment