LAPORAN PEMBENTANGAN KOLIKIUM SENIOR DPLI JAN 2009
Pada 26 dan 27 Oktober 2009 bersamaan dengan hari Isnin dan selasa, saya bersama para sahabat guru yang lain telah menghadiri kolikium senior DPLI ambila Jan 2009 di Hotel Palm Garden IOI Resort Putrajaya. Di sini saya ingin mengkongsikan apa yang dapat saya catatkan dari perbentangan pelajar Dpli Jan 2009
PEMBENTANG PERTAMA
Tajuk Kajian Tindakan
Meningkatkan Prestasi Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Manggis Menguasai Topic Mata Pelajaran Pendidikan Islam, Sains Dan Biologi Melalui Teknik Peta Minda.
Nama Pembentang:
1. Ainul Yaqin binti Abdullah ( P 48572)
2. Nur Faizah binti Azizan (P 48653)
3. Nurul Huda binti Mahmud Taridi (P 48645)
Pernyataan Masalah:
• Adakah teknik peta minda dapat meningkatkan tahap memori pelajar?
• Adakah teknik peta minda memudahkan pelajar untuk memahami sesuatu topic?
Metodologi:
Kedua pengkaji ini telah mengikuti proses utama dalam kajian tindakan iaitu perancangan, perlaksanaan, pemerhatian dan refleksi kajian.
Sampel Kajian:
Pelajar tingkatan 4 Sek Men Keb Sungai Manggis dalam subjek:
• Pendidikan Islam – 20 pelajar
• Sains – 20 pelajar
• Biologi – 20 pelajar
Pengumpulan Data:
Pengumpulan data dalam kumpulan ini menggunakan 3 kaedah iaitu pemerhatian, temubual tidak berstruktur dan ujian formatif.
Penganalisaan Data:
Penganalisaan data menggunakan kaedah yang sama dalam pengumpulan data.
Implikasi Kajian:
Pada pandangan saya, implikasi kajian ini menunjukkan impak yang positif dimana prestasi pelajar meningkat berbanding sebelumnya. Pelajar juga menunjukkan minat dan memberi pemerhatia semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah ini banyak membantu pengajar dan pelajar dalam proses pengajaran Cuma perlu dipelbagaikan lagi cara penggunaan kaedah ini.
Pengajaran Yang Didapati Daripada Kajian.
Menerusi kajian ini saya telah mendapat beberapa pengajaran iaitu :
• Dapat memberikan gambaran jelas tentang bagaimana untuk menjalankan kajian tindakan dengan baik.
• Memberikan saya idea berkenaan kaedah peta minda mampu untuk menarik minat pelajar untuk belajar.
• Dapat memberikan pendedahan awal bahawa guru perlu membuat persediaan yang mantap untuk mendapatkan pengajaran yang berkesan.
Pembentang Kedua:
Tajuk Kajian Tindakan:
Meningkatkan Minat Pelajar Tingkatan Empat Bagi Matapelajaran Pendidikan Islam (Tajuk : Zikrullah Pengubat Hati) Dengan Menggunakan Bahan Maujud
Nama Pembentang:
• Mohd Hafiz Bin Hassan P48678
• Mohd Hairol Hafifi Bin Hussin P48669
Penyataan Masalah:
• Apakah tahap keberkesanan penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam?
• Apakah kepentingan penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam?
• Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam?
Metodologi :
Dalam kajian ini, kedua pengkaji ini telah menggunakan empat proses utama iaitu:
• Perancangan
• Tindakan
• Pemerhatian
• Refleksi
Sampel kajian:
Terdiri daripada 42 orang pelajar-pelajar Tingkatan 4 Teknik 2 sesi 2009 Sek. Men. Keb. Jalan Kebun Seksyen 32 Shah Alam.
Pengumpulan Data:
Pemerhatian dan penggunaan rakaman video dijalankan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berjalan digunakan sebagai instrumen kajian.
Penganalisaan Data:
Sama seperti yang dilakukan di dalam pengumpulan data.
Implikasi Kajian:
Menerusi kajian ini apa yang dapat dilihat ialah:
• Kelas menjadi aktif kerana pelajar tertarik dengan penggunaan bahan maujud
• Pelajar sangat teruja dan menunjukkan reaksi berminat untuk mengikuti proses p&p yang akan diajar oleh guru selanjutnya.
• Pelajar lebih faham apabila guru menggunakan pendekatan permainan iaitu kotak beracun
• Penggunaan multimedia dapat menarik minat pelajar supaya mereka tidak bosan dengan pembelajaran yang menggunakan konsep yang sama sahaja.
Pengajaran Yang Di Dapati Dari Kajian:
Terdapat beberapa pengajaran yang saya dapat menerusi kajian ini. Antaranya:
• Dapat memberikan saya kesedaran bahawa dengan penggunaan bahan maujud dapat menarik minat pelajar untuk belajar dan pelajar sangat teruja.
• Saya juga menyedari bahawa guru perlu sentiasa berfikiran kreatif dan kritis di dalam usaha untuk menarik minat pelajar dan menjadikan kelas itu aktif.
• Memberikan saya pendedahan awal berkenaan cara untuk mengawal kelas.
0 comments:
Post a Comment