RSS

Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 2

ULASAN JURNAL:

Tajuk: Action Research: A Tool For Improving Teacher Quality And Classroom Practice

Penulis: Katherine A. O’Connor, H.Carol Greene & Patricia J. Anderson.

Kajian ini mengkaji bagaimana mempertingkatkan kualiti guru dan latihan dalam bilik darjah.

Pernyataan Masalah

1. apakah laporan guru sebagai bahagian yang paling sukar di dalam proses kajian tindakan?
2. bagaimana penglibatan dalam kajian tindakan memberi implikasi kepada pengajaran guru samaada masa sekarang mahupun masa depan?

Sampel dan Setting Kajian

Kajian dilakukan di atas 32 guru praktikal di dalam 3 kursus yang berbeza. Kajian dilakukan di universiti tersebut.

Prosedur

Penyelidik menggunakan model dari Mertler dan Charles(2005). Kitaran model tersebut adalah dimulakan dengan:

• merancang
• bertindak
• membangunkan
• refleksi

kajian ini dimulakan dengan sesi pertama dimana pada sesi pertama, pengkaji menaksir lima penyataan berkenaan dengan nilai dari pengalaman kajian tindakan respondent. Antara pernyataannya adalah kajian tindakan adalah bernilai kepada saya sebagai guru di dalam proses P&P. Kedua, kajian tindakan sangat bernilai kepada anak murid saya semasa proses P&P. Ketiga, kajian tindakan ini memberi implikasi yang positif dalam pembelajaran anak murid saya. Keempat, kajian tindakan ini memberi implikasi yang positif dalam pengajaran saya. Kelima, saya melihat diri saya guru sebagai penyelidik.
Sesi kedua merupakan soalan tebuka dimana 3 soalan menanyakan bagaimana kajian tindakan memberi implikasi terhadap karier, pengajaran dan latihan pengajaran.


Pengumpulan dan penganalisan data

Data dianalisis dengan menggunakan teknik kualitatif. Ia menggunakan analisis kandungan dimana ia membahagikan transkrip dalam unit analisis, kemudian membuna kategori, melakukan coding dan terakhir menghitung peratusan maklumat dalam unit-unit setiap kategori.

Kesimpulan

Kesimpulan yang dapat dari kajian ini menunjukkan bahawa kajian tindakan adalah proses professional efektif yang memberi di dalam pengajaran seharian mahupun masa depan. Dapatan kajian jelas menunjukkan bahawa penglibatan di dalam nilai pembelajaran kajian tindakan merupakan alat yang berguna untk pengajaran yang berkesan.

0 comments:

Post a Comment